Tarpán ülésezett a megyei közgyűlés

Októberi ülésén döntött a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés arról, hogy ezentúl nemcsak a megyeszékhelyen, hanem a megye különböző településein tartják a közgyűléseket. Az első rendhagyó helyszín kedden Tarpa volt.

Napirend előtt

A helyi művelődési ház nagytermében a közmeghallgatás és a napirendek előtt dr. Tilki Attila a térség országgyűlési képviselője kért szót. Bölcs döntésnek nevezte, hogy a megyei közgyűlés tagjai a kisebb településekre ily módon is ellátogatnak, s ezáltal közelebb kerülnek a vidék mindennapjaihoz. Ezután Tarpa történetét, nevezetességeit, híres történelmi személyiségeit méltatta a képviselő, többek között Rákóczi Ferencet, Bajcsy-Zsilinszky Endrét említette, akiknek emlékhelyeit meglátogatták és megkoszorúzták a képviselők.

 

A közmeghallgatás első témáját Lintényi Levente vetette fel. Mint ismert, hónapokkal ezelőtt a MátészalkaLeaks egyik tagja csigajelmezbe bújva futotta le a Mátészalka–Debrecen között közlekedő vonatot. Az akcióval a civil szervezet arra hívta fel a közvélemény figyelmét, hogy a megyében több vasútvonal is fejlesztésre szorulna.

„Csigalassú” vasúti vonalak

– Az mégis csak nonszensz, hogy Fehérgyarmatról – Debrecenig két és fél óra az út vasúton, a Mátészalka és Debrecen közötti szakasz két órás; igen lassú a haladás ezeken a vonalakon, sőt a Nyírbátor–Nyíregyháza, Mátészalka – Csenger közötti járatok megszüntetéséről is felröppent a hír. Szeretnénk, ha a megyei közgyűlés nagyobb súllyal foglalkozna a vasúti közlekedés problémájával, amely megnehezíti a térségben élők életét. A munkaerő mobilitás miatt sem lehet szőnyeg alá seperni a kérdést, a fiatalok megtartásának egyik sarkalatos pontja a fejlett tömegközlekedés – mondta a mátészalkai közügyekkel foglalkozó csoport képviselője.

– Ami a vasúti fejlesztéseket illeti: való igaz, hogy megyénk más országrészekhez képest több évtizedes lemaradásban van, viszont nem a megyei önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyről van szó – reagált Seszták Oszkár elnök. A felvetéshez több képviselő is hozzászólt, abban közös nevezőre jutottak, hogy a térségben élők jogos igénye a közlekedés fejlesztése, ezért a közgyűlési elnök levélben fogja megkeresni a szaktárcát, az észrevételek megfogalmazásába bevonják a mátészalkai civileket is. A napirendek előtt bejelentették, hogy Seres Magdolna képviselő kilépett a Jobbikból, mivel három tag alatt nem lehet frakciót alakítani, ezért megszűnt a Jobbik frakciója a megyei közgyűlésben.

– A KSH felmérése szerint: 272 800 fő aktív munkavállalót számláltak 2018 második negyedévében, hatezerrel többet, mint az előző év hasonló időszakában. A munkanélküliségi ráta viszont még mindig az országos átlag feletti: 8,7 százalék – számolt be a közgyűlésen dr. Nagy Ervin, a kormányhivatal foglalkoztatási főosztályának vezetője. Elmondta: az álláskeresők 52 százaléka férfi, és kétharmaduk szakképzetlen. Ez utóbbi problémát jelent, hiszen hiába van munkaerőhiány a megyében, szakképzettség nélkül nehezen megy az elhelyezkedés. Az állami és uniós finanszírozású képzési programokkal éppen ezen igyekeztek segíteni. A beszámolóból az is kiderült, az idén csökkent a közmunkások száma.

Újra át kell gondolni

– A közmunkaprogram legyen egyénre szabott, a bér pedig differenciált – hangzott a javaslat a polgármesterektől, akik szerint a közmunkával kapcsolatos szervezési és irányítási feladatokhoz, eszközök beszerzéséhez több támogatás illetné meg az önkormányzatokat. Kiemelték: folytatni kell a közfoglalkoztatás helyi, értékteremtő formáját, mert vannak, akiknek ez az egyetlen megélhetési lehetőségük, ugyanis hosszú ideje nem találtak kiutat a közmunkából. A program megújítására, átalakítására mindenképp szükség lesz: a képzésekben a kompetencia alapú fejlesztésekről át kell térni a konkrét szakterületekre való képzésekre.

Forrás: Szon.hu

Forrás: Kölcsey TV