Újdonságok a sztrádán

Nyíregyháza – Annak, aki felhajt az autópályára, tisztában kell lennie azzal, hogy az új esztendőtől több változás is életbe lépett a magyarországi díjfizetés területén.
 

 

 

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szerint a díjrendelet módosításának elsődleges célja az, hogy megszűnjenek az adminisztratív buktatók, amelyek a jóhiszemű, a szolgáltatásért fizetni hajlandó úthasználók figyelmetlenségét és tájékozatlanságát szankcionálták. A jogszabályalkotók szándékához igazodva ez nagy lépést jelent a használati díjas (e-matrica) rendszer felhasználóbarát átalakításához.

 
 

Levonták a konzekvenciát

A díjrendelet új és módosított rendelkezéseit az e-matrica-rendszer többéves működési tapasztalatai, illetve az úthasználók és a szakmai szervezetek visszajelzései alapján fogalmazták meg.

– Gyakran utazom én is autópályán. Figyelemmel szoktam követni a változásokat vezetőként. Hasznos újításnak tartom, hogy a korábbiakkal ellentétben nemcsak a négy, hanem a három gyermek után járó családi pótlék is alanyi jogosulttá teszi a kérelmezőket a részleges mentesség igénybevételére. Ez azt jelenti, hogy a D2 díjkategóriába tartozó járműre D1 díjkategóriájú jogosultságot vásároljanak – reagált Takács János, aki rutinos, megbízható sofőrnek számít a sztrádán.

Újítás, hogy az e-matrica megvásárlását megelőző 60 percben nem lehet pótdíjat kiszabni. Vagyis a díjköteles úthálózatra lépéstől számítva egy óra áll rendelkezésre, hogy úthasználati jogosultságot vásároljon az, aki ezt korábban nem tette meg. E szabály alkalmazása elkerülhetővé teszi, hogy a díjköteles úthálózatra véletlenül felhajtók pótdíjat kapjanak. Egyben lehetőséget ad arra, hogy az utazási tervet az úthasználó a valós igényekhez igazítsa, és ne ahhoz, hogy a felhajtás előtt hol tudja megváltani az e-matricát.

Szigorú feltételek mellett a díjrendelet eddig is ismerte a pótdíjak maximalizálásának lehetőségét, vagyis azt, hogy adott időszakban keletkezett, kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettségét az úthasználó egy maximalizált, két alappótdíjnak megfelelő összeggel egyenlítheti ki. Ezt az eddigi szabályozás szerint az első felszólító levél kézhezvételét követő 15 naptári napon belül kellett kérvényeznie.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a rövid határidő miatt sokan maradtak le erről a lehetőségről, ezért a módosított díjrendelet alapján a kérelem benyújtására mostantól 75 nap áll rendelkezésre. Ezzel párhuzamosan megszűnik az a korlát is, hogy a maximalizálási kérelmet egy rendszámra vonatkozóan évente csak egy alkalommal lehet benyújtani.

Aki tévesen választ…

Még mindig jelentős azon úthasználók aránya, akik téves díjkategóriát választva vásárolnak e-matricát. Tévedésüket jellemzően a megszokás és nem a rosszhiszeműség indokolja. Ha a gépjármű az ellenőrzéskor díjkategóriájához képest alacsonyabb kategóriába tartozó e-matricával rendelkezik, akkor az úthasználónak az eddigieknél kevesebb pótdíjat kell fizetnie.

Lényeges módosítás, hogy 30 nap helyett 60 nap áll rendelkezésre az alappótdíj megfizetésére.

Az eddigi gyakorlattal szemben az egyszeri ügyintézés alkalmával csak egyszer kell megfizetni a szolgáltatási díjat. A rendszámelírás korrekciója során az eljárás díját nem karakterenként, hanem csak egyszer számítják fel.

Forrás: Szon.hu