Nagyban tehermentesíti Nyíregyházát az elkerülő

Nyíregyháza – Nem csupán a megyeszékhelynek, de a járásnak is sokat jelent a beruházás.

Sokan fogadták március elején örömmel a bejelentést a megyében, hogy végre teljes egészében megépülhet a Nyíregyháza nyugati elkerülő, az előttünk álló bő másfél esztendőben elkészül annak a harmadik és a negyedik üteme is. A beruházásnak köszönhetően nem csak a Nyíregyházát terhelő nemzetközi kamion- és a teherforgalom csökken majd, de elérhető közelségbe kerül az M3-as autópálya a Sóstógyógyfürdőn, Nyírszőlősben, Nyírtelken, Kótajban, Ibrányban, és a Rétközben élők számára is. Mindemellett az új pályaszakaszok akár újabb iparfejlesztési területeket nyithatnak meg.

 

Az előzményekről…

Talán olvasóink még emlékeznek: a 338-as számmal jelölt elkerülő főút első, 2,2 kilométeres szakaszát 2014 októberében adták át, ez kötötte össze a Kálmánházi utat az autópályával. A 2×1 sávos sztráda megépítése 3,45 milliárd forintból, jórészt európai uniós forrásból valósulhatott meg. A munkálatok természetesen folytatódtak tovább, amelynek eredményeképpen 2015-ben újabb, összességében egy 4,5 kilométeres szakasz vált elérhetővé, összekötve a Kálmánházi utat a Tiszavasvárival. Ez a mozzanat azért is számított komoly eredménynek, mert a megyeszékhely nyugati ipari parkját – rajta a LEGO Csoport nyíregyházi üzemével –, bekötötte az országos autópálya-hálózatba. A pályaszakaszt október 28-án Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára adta át.

info

Elkészül a jövő év végére

Fennmaradt tehát további 7,8 kilométer, a két utolsó ütem, amely 9,2 milliárdos kormányzati forrásból egyszerre válik járhatóvá 2019 végére. Lássuk a részleteket! A 2×1 sávos útpálya első „fele”, (3,77 km) ezúttal a 36-os főút körforgalmi csomópontjától indul, hogy Szabadságbokor, Antalbokor, Füzesbokor érintésével keresztezze a Budapest-Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vasútvonalat. Ezt a pontot egy vasúti hídon íveli át, majd a IX. számú Simai-folyás vonalát követve egy körforgalmi csomópontban éri el a 38-as Tokaji utat. Az összekötő úti hálózati besorolású második szakasz (4,11 km) Felsőpázsit területét elérve átvágja a Sátor utca nyugatra eső mellék­útjait, átszeli a Kavics utcát, végül Felsősóskút és Mátyásbokor területén is áthaladva, a Nyulas-tói csatornát átlépve eléri a 3822-es számú Nyírszőlősi utat, ahol körforgalomban végződik.

A beruházás kiviteli terveire kiírt közbeszerzést tavaly áprilisban a Cívis Komplex Mérnök Kft. és az Opus Team Kft. nyerte el közös ajánlattevőként. A harmadik szakaszt a Zemplénkő Kft. építi meg nettó 5,45 milliárd forintból, a negyediket pedig a Ke-Víz 21 Zrt. nettó 3,75 milliárd forintból.

Amikor – 19 hónap elteltével – helyére kerül a 17 ezer köbméternyi aszfaltpálya, a 400 ezer köbméter töltésanyag, ha beépítették a negyedik szakaszba a zajcsökkentő gumibitument is, illetve az út mentén elültettek mintegy 800 fát, onnantól zavartalanul autózhatunk a 3,5 méteres sávszélességű és 2,5 méteres padkaszélességű utakon.

Az első „kapavágások”

– A munkaterület átadását követően mind a két szakaszon megkezdődtek már a területelőkészítési munkálatok – informálta a legfrissebb fejleményekről lapunkat Karcagi Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.

– Ennek keretében többek közt jelenleg is fákat vágnak ki, kerítéseket helyeznek át, depóniákat létesítenek. A kivitelezés szempontjából látványos munkálatok az első szakaszon a tavaszi hónapokban indulhatnak el tereprendezési és töltésépítési munkákkal. A második szakaszon kisebb tervezési feladatok után indulhat meg a tényleges kivitelezés.

Forrás: szon.hu